Po piątkowych wynikach wydawało się, że
"Incepcja" znalazła w końcu swojego pogromcę. Jednak fani
Christophera Nolana zmobilizowali się i jego najnowszy film bez większych problemów po raz trzeci znalazł się na czele weekendowego zestawienia amerykańskiego box office'u. Jest dopiero czwartym filmem w tym roku, któremu udało się utrzymać na miejscu pierwszym przez trzy kolejne tygodnie. Wcześniej sztuki tej dokonali:
"Avatar",
"Alicja w Krainie Czarów" i
"Shrek Forever".
Weekendowe wpływy
"Incepcji" spadły o 35% w porównaniu z ubiegłym tygodniem i wyniosły 27,5 mln dolarów. W ten sposób film jest już o krok od osiągnięcia granicy 200 milionów dolarów. W tym roku sztuka ta udała się sześciu filmom, ale tylko dwa z nich nie były pokazywane w 3D.
"Dinner for Schmucks", który miał zepchnąć
"Incepcję" z miejsca pierwszego, musiał ostatecznie zadowolić się drugą lokatą. Po znakomitym piątku, sobota i niedziela były już jednak zdecydowanie słabsze i ostatecznie komedia zarobiła tylko 23,3 miliona dolarów. Choć jest to solidny wynik, w przypadku tego tytułu nieco rozczarowuje. Dla reżysera to najgorsze otwarcie o 1999 roku. Dla
Steve'a Carella jest to najgorsze otwarcie w tym roku (na trzy premiery). Tylko
Paul Rudd może być zadowolony. Filmy z jego udziałem zarabiały więcej tylko wtedy, kiedy jego rola nie była tak eksponowana.
Sporym rozczarowaniem okazały się wyniki pozostałych dwóch premier.
"Psy i koty: Odwet Kitty" zarobiły tylko 12,5 miliona dolarów. Jest to więc ledwie połowa tego, co dziewięć lat temu zarobiły
"Psy i koty" (21,7 mln). Wszystko wskazuje więc na to, że film podzieli los innej zwierzęcej produkcji
"Marmaduke", który na otwarcie zarobił 11,6 miliona dolarów, a do dziś ma 32,8 mln. Problem jednak w tym, że o ile Fox wydał na
"Marmaduke'a" 50 milionów, o tyle
"Psy i koty: Odwet Kitty" kosztowały Warner Bros. 85 milionów. Jest to zatem pierwsza od dawna porażka filmu 3D.
Nie dopisały też fanki
Zaca Efrona.
"Charlie St. Cloud" zadebiutował z wynikiem 12,1 miliona dolarów. Jego poprzedni film, zrealizowany z tym samym co teraz reżyserem,
"17 Again" uzyskało rok temu wynik dwukrotnie lepszy – 23,7 miliona dolarów. Dla Universal Pictures to zła wiadomość, oznacza bowiem, że
"Jak ukraść Księżyc" było wyjątkiem i studio zalicza kolejną wtopę. Film z całą pewnością nie zwróci kosztów produkcji i promocji wyłącznie dzięki dystrybucji w Stanach.
Tymczasem wspomniana wyżej animacja
"Jak ukraść Księżyc" jest już bardzo blisko osiągnięcia 200 milionów dolarów i w ten sposób przejść do historii. Do tej pory tylko Disney (sam lub z Pixarem) oraz DreamWorks Animation były w stanie przekroczyć ten pułap.
"Jak ukraść Księżyc" jest pierwszą produkcją nowego studia animacji Illumination Entertainment, zaś jego dystrybucją zajmował się w Stanach Universal.
Pierwsza dziesiątka amerykańskiego box office'u prezentuje się następująco:
# | Tytuł | zarobił w weekend | zarobił w sumie | tyg. na ekranie | kina |
1
| Incepcja
| $27,5
| $193,3
| 3
| 3,545
|
2
| Dinner for Schmucks
| $23,3
| $23,3
| 1
| 2,911
|
3
| Salt
| $19,3
| $70,8
| 2
| 3,612
|
4
| Jak ukraść Księżyc
| $15,5
| $190,3
| 4
| 3,602
|
5
| Psy i koty: Odwet Kitty
| $12,5
| $12,5
| 1
| 3,705
|
6
| Charlie St. Cloud
| $12,1
| $12,1
| 1
| 2,718
|
7
| Toy Story 3
| $5,0
| $389,7
| 7
| 2,105
|
8
| Duże dzieci
| $4,5
| $150,7
| 6
| 2,269
|
9
| Uczeń czarnoksiężnika
| $4,3
| $51,9
| 3
| 2,524
|
10
| Saga "Zmierzch": Zaćmienie
| $4,0
| $288,2
| 5
| 2,334
|
Na rynku dystrybucji limitowanej wydarzeniem jest obraz
"Aż po grób". Film, którego współproducentem jest TVN i
Konrad Wojterkowski, zadebiutował w 4 kinach i uzyskał najwyższą w tym tygodniu średnią 22,7 tysiąca dolarów. To kolejna w tym roku premiera, w której realizację zaangażowana była polska firma. W marcu, również w limitowanej dystrybucji, pojawił się film
"City Island". Obraz zarobił 6,6 miliona dolarów (przy budżecie w wysokości 6 mln), a w pierwszy weekend wyświetlania, uzyskał średnią z dwóch kin w wysokości 16,0 tys. dolarów.
W najbliższy piątek do kin wejdzie komedia
"Policja zastępcza" i taneczny obraz 3D
"Step Up 3-D". Ciekawie zapowiadają się propozycje dystrybucji limitowanej. W wybranych kinach (głównie w Nowym Jorku i Los Angeles) będzie można zobaczyć m.in.:
"Middle Men",
"The Oxford Murders",
"Liban" i
"The Disappearance of Alice Creed".